Spring naar inhoud
Inloggen

Optimaliseer je website met het Sex and the City model

Blog

Leestijd
8 min lezen
Datum

Iedereen aanspreken met dezelfde pagina lijkt moeilijk. Toch is het mogelijk om iedere pagina zo in te richten dat je iedereen in je doelgroep aanspreekt.

Zo veel mensen, zo veel wensen

Vraag je je wel eens af waarom je bezoekers niet doen wat jij wilt? Waarom vragen ze nou geen offerte aan, waarom melden ze zich niet aan voor de nieuwsbrief? Zo veel mensen, zo veel wensen. Het is een cliché, maar daarom niet minder waar. Het zou mooi zijn als we precies wisten waar onze bezoekers behoefte aan hebben en welke voorkeuren ze hebben. Veel series en films zijn gebaseerd op het Sex and The City model. Het model is zo gebouwd dat iedereen zich in één van de vier personages herkent. Het is belangrijk dat bezoekers zich thuis voelen op de site, dat er vertrouwen ontstaat. 

Het is mogelijk iedere pagina zo in te richten dat je iedereen de informatie biedt die hij nodig heeft om over te gaan tot een actie.

Je kent ze misschien wel: Carrie, Miranda, Samantha en Charlotte. Dit zijn de vier hoofdrolspeelsters in de populaire serie Sex and the City. Alhoewel deze dames goede vriendinnen zijn, zijn ze ook alle vier totaal andere types. De rollen die de actrices vertolken zijn niet zomaar uit de lucht gegrepen, maar zijn gebaseerd op de Myers-Briggs Type Indicator (MBTI). Dit is een test waarbij wordt gekeken welke types waar behoefte aan hebben. Op die manier kun je personages neerzetten waar mensen zich in herkennen. De MBTI is alleen erg uitgebreid. Zodoende is het Sex and the City model ontstaan. Dit is een versimpelde weergave van de MBTI. Veel andere populaire series en films zijn gebaseerd op het Sex and the City model. Wist je dat je ook je website, intranet of andere webapplicatie met behulp van dit principe kunt optimaliseren? Interessant? 

Vier totaal verschillende types

Het Sex and the City model onderscheidt vier verschillende types: het humanistisch type, methodisch type, spontaan type en het competitieve type.

Voor het gemak hebben de verschillende types verschillende kleuren gekregen. Humanistisch is groen, Competitief is rood, spontaan is geel en methodisch is blauw.

Grofweg kun je stellen dat de rode en gele types snel een keuze maken of snel overgaan tot een actie. De groene en blauwe types hebben meer tijd nodig. Bij het maken van een keuze doen de groene en gele types dat vooral op hun gevoel. De blauwe en rode types doen dit op basis van feiten. 

Hoe kun je het Sex and the City Model succesvol toepassen op je eigen website?

Hoe kun je dit zelf praktisch toepassen op je website? We weten nu dat er verschillende type mensen zijn die allemaal andere behoeftes hebben in een oriëntatie- of aankoopproces. Op deze behoeftes kun je inspelen. Het is zeker mogelijk om alle types op je website te bedienen. Iedere pagina kun je zo inrichten met behulp van verschillende content en functionaliteit dat het aantrekkelijk is voor alle vier de types. 

Probeer altijd de spontane en competitieve types eerst aan te spreken op je website. Zij beslissen immers snel, dus moeten zich meteen aangesproken voelen, voordat het ze te lang duurt en de website verlaten. Probeer door middel van passend beeldmateriaal deze bezoekers te raken. Ondersteun dit met korte en bondige informatie waaruit blijkt dat je service goed is, je producten goedkoper, beter of leuker zijn. 

Humanistische Carrie

Het humanistische type maakt langzaam een keuze en gebaseerd op gevoel. Ervaringen en vertrouwen zijn erg belangrijk. Wie is het bedrijf en wie gebruiken de producten allemaal zijn typische vragen van een humanistische bezoeker. Zij overdenkt de situatie graag nog even voordat hij overgaat tot een actie. 

Competitieve Miranda

Het competitieve type wil ook snel dingen doen en laat zich leiden door feiten. Geloofwaardigheid is belangrijk. Zij heeft maar weinig informatie nodig. Ze heeft slechts enkele feiten nodig (bijv. levertijd en prijs) om het grotere geheel te zien. Opsommingen van feiten en USP's werken goed. Dit type komt het minst voor, zo'n 5 tot 10%. 

Spontane Samantha

Het spontane type wil snel dingen kunnen doen en laat zich leiden door gevoel. Dit type is geneigd in te spelen op situaties en improviseert. De spontane bezoeker houdt ook van aanbiedingen en acties en van een goede service. Zo lang het gevoel maar goed zit, dan gaat de spontane bezoeker over tot actie. 

Methodische Charlotte

Het methodische type maakt ook langzaam een keuze en op basis van feiten. De methodische bezoeker verzamelt graag zo veel mogelijk informatie die ze nodig heeft om een keuze te maken. Processen, achtergrond informatie, bewijzen, garanties e.d. zijn erg belangrijk voor dit type. Zij gaat duidelijk niet over één nacht ijs. 

Tip: Spreek spontane en competitieve bezoekers als eerste aan. Zij beslissen immers snel en zitten niet te wachten op veel tekst.

Optimaliseer je content met het Sex and the City Model

Niet alleen de indeling van je website speelt een rol bij het Sex and the City model. Ook de content kun je aanpassen op de verschillende persoonlijkheden. Denk bijvoorbeeld aan de tone of voice, maar ook aan hoe je de content presenteert. Het is mogelijk om in één tekst alle types aan te spreken. Zie het voorbeeld hieronder

De competitieve bezoeker wil meteen weten wat er voor hem in zit (intranet dat aansluit op behoefte). De spontane persoon zal blij zijn te lezen over de bijeenkomst over intranetten (dat is handig!). De methodische persoon leest graag meer en de humanist vindt het belangrijk om te zien wie en hoeveel mensen zich al hebben aangemeld.  

Voorbeeld webtekst voor alle types

"Wilt u een intranet dat goed aansluit bij uw bedrijfsdoelstellingen en die van uw medewerkers? Bezoek dan gratis en vrijblijvend ons evenement over intranetten waarbij we alle ins en outs en trends met u bespreken. Al honderden anderen bezochten onze eerdere evenementen. Kijk ook eens op onze website voor informatie over wat we allemaal doen, onze visie op websites/intranetten en interessante artikelen waar u zelf mee aan de slag kunt."

Zorg voor aanvullende informatie

De bezoekers die meer informatie nodig hebben, zullen zelf verder klikken door de website. De content en functionaliteit moet hiervoor wel uitnodigend zijn. Zorg dus voor voldoende triggers en calls to action om de methodische en de humanistische bezoekers door de website te leiden. Heb je een rechterkolom op de website? Plaats hier dan aanvullende content voor de lezer. En zorg ervoor dat de pagina geen dood eind heeft. Als de bezoeker van een website aan het eind van een pagina komt, moet hij iets kunnen doen. Verder klikken naar een andere pagina of bijvoorbeeld contact opnemen voor een vrijblijvend gesprek. 

Bedien meerdere types tegelijkertijd

Je kunt content op basis van gevoel en content op basis van feiten ook prima combineren. Neem nou een review van een product. Dit is voor een humanist erg belangrijk, omdat een review een gevoel en mening weergeeft. Een methodische bezoeker is meer gebaat bij feiten en ziet dus liever een rating in de vorm van sterren of een cijfer. Deze twee vormen kun je prima combineren zodat je zeker weet dat beide types de informatie krijgen die ze zoeken. Op veel websites zie je een gemiddeld cijfer, en ook een link naar de reviews voor mensen die het belangrijk vinden om de bevindingen van anderen te lezen. 

De Myers-Briggs Type Indicator houdt rekening met maar liefst 16 verschillende persoonlijkheden.

Sex and the City model is een versimpelde weergave van de uitkomsten van de Myers-Briggs Type Indicator waarbij men uitgaat van maar liefst 16 verschillende type mensen die allemaal andere voorkeuren hebben. Het MBTI-model is gebaseerd op de theoriën van psycholoog Carl Gustav Jung. Het model wordt al meer dan 50 jaar gebruikt als basis voor diverse projecten, zoals websites.

Volgens de Myers-Briggs theorie is persoonlijkheid aangeboren of ontwikkeld. De persoonlijkheden zijn onderverdeeld in vier paren van twee tegenovergestelden. De twee cognitieve functies van Jung: Thinking-Feeling en Sensing-Intuition en de manier waarop dit geuit wordt: Introversion-Extraversion en de later toegevoegde voorkeur: Judging-Percieving. Er is hier geen goed of slecht. Uit de vier paren van tegenovergestelden kunnen 16 verschillende persoonlijkheden ontstaan, op basis van de combinatie van vier resultaten, zoals hier links te zien is. 

Wil je aan de hand van het Sex and the City model beginnen met het optimaliseren van je content? Wij helpen je graag op weg. Neem contact met ons op voor meer informatie over wat we voor je kunnen betekenen. 

Maurice van der Hilst

Consultant digitale communicatie

06 43161343 m.vd.hilst@iwink.nl