Spring naar inhoud
Inloggen

Razendsnel vinden wat je zoekt met Site Search 360

Blog

Leestijd
3 min lezen
Datum

Een goede zoekfunctie is onmisbaar op elke website. Hiervoor maken we steeds vaker gebruik van Site Search 360, een razendsnelle, volledig instelbare externe zoekmachine. Inmiddels hebben we bij diverse klanten succesvol Site Search 360 geïmplementeerd, en zetten we de handigste features op een rijtje.

Auteur
Wouter van der Veen
Functie
Consultant digitale communicatie

Waarom een interne zoekfunctie?

De interne zoekfunctie is erg waardevol. De gebruikerservaring verbetert door relevante resultaten binnen handbereik te brengen. Dat geldt bijvoorbeeld voor bezoekers van een e-commerce site die een specifiek product zoeken, relatief vaak met intentie om tot aanschaf over te gaan. Het bespaart bezoekers tijd, doordat zij informatie over een onderwerp sneller vinden. Bovendien levert de interne zoekfunctie nieuwe inzichten op, zoals onderwerpen waar vaak naar gezocht wordt of nieuwe keywords die gebruikers relateren aan bepaalde content.

Bij het selecteren van een alternatief voor Google’s Site Search kwamen we al snel uit bij Site Search 360. De zoekfunctie is supersnel, uitgebreid te configureren en volledig op te maken in de stijl van de website waarop de zoekfunctie wordt geïmplementeerd. Bovendien voldoet de organisatie aan normen op gebied van privacy en veiligheid en is Site Search gehuisvest binnen de Europese Unie.

Achtergrond

Jarenlang bood Google de mogelijkheid om hun zoekmachine te gebruiken voor het doorzoeken van je website. Met een paar klikken implementeerde je de Google Custom Search op je eigen site en had je een razendsnelle, slimme zoekfunctie.

In 2017 stopte Google met Custom Search, en niet veel later volgde ook het einde van de betaalde variant (Google Site Search). Een Duitse start-up dook in het gat dat achterbleef en ontwikkelde Site Search 360.

Er zijn talloze mogelijkheden met Site Search 360, en deze drie steken er wat ons betreft bovenuit:

Contentgroepen

Met contentgroepen wordt het mogelijk om bepaalde pagina’s in de zoekresultaten te groeperen en kunnen gebruikers filteren door de verschillende groepen. Zo worden bij Groningen Airport Eelde de bestemmingen in een aparte groep weergegeven en bij Certe de content voor zorgverleners en nieuwsberichten in aparte contentgroepen gesorteerd.

Slimme instellingen

De configuratieschermen van Site Search zitten boordevol slimme features om zoekresultaten voor alle gebruikers nog verder te verfijnen. Door voorkeursresultaten te definiëren komen bepaalde pagina’s hoger naar voren in de zoekresultatenpagina’s, door synoniemen en spellingscorrecties op te geven help je bepaalde pagina’s beter vindbaar te maken.

API

Met Google Site Search duurde het tot een paar dagen nadat een nieuwe pagina zichtbaar was in de zoekresultaten, omdat het even duurde voordat de Google zoekmachine de website opnieuw bezocht om de zoekindex bij te werken. Omdat Site Search 360 over een API beschikt is het mogelijk deze te koppelen met iWink CMS. Wanneer een pagina wordt opgeslagen in het CMS gaat er een seintje naar Site Search 360 en wordt de zoekindex direct bijgewerkt. De nieuwe pagina of wijzigingen worden bijna direct zichtbaar in de zoekresultaten.

Wil je weten hoe je bezoekers van jouw website sneller kunt laten vinden wat ze zoeken?

Neem contact op met Wouter voor alle ins en outs over Site Search 360. 

Wouter van der Veen

Consultant digitale communicatie

050 2101200 w.vd.veen@iwink.nl