10 Essentiële checks voor het lanceren van uw website

Gaat uw website bijna live? Dan zijn er enkele belangrijke punten waar u aan dient te denken voordat de website online kan. Onze projectmanagers Marc,Bouke en Mathijs helpen u graag een handje met een checklist die u kunt gebruiken voorafgaand aan het lanceren van uw website. Zo weet u zeker dat u niets over het hoofd ziet. De punten staan in willekeurige volgorde.

Gaat uw website bijna live? Dan zijn er enkele belangrijke punten waar u aan dient te denken voordat de website online kan. Onze projectmanagers MarcBouke en Mathijs helpen u graag een handje met een checklist die u kunt gebruiken voorafgaand aan het lanceren van uw website. Zo weet u zeker dat u niets over het hoofd ziet. De punten staan in willekeurige volgorde.

1. Links controleren

Controleer alle interne en externe links die op uw website voorkomen. Klik erop. Verwijzen ze naar de juiste pagina’s? Opent een externe link in een nieuw venster? En zijn de links op uw website eigenlijk wel relevant voor uw bezoekers en voor de hand liggend voor nieuwe bezoekers? U doet er goed aan deze links ook later nog te controleren om ‘dode links’ te voorkomen.

2. Oude URL’s doorverwijzen

Een nieuwe website betekent vaak ook nieuwe URL’s. Maar wat doet u met de oude URL’s van de vorige website? En wat doet u met de door Google geïndexeerde pagina’s op uw oude website? Dit alles vertegenwoordigt namelijk een grote waarde in zoekmachines doordat mensen naar oude URL’s verwijzen en zoekmachines de oude URL’s in hun index hebben staan. Daarom is het verstandig om alle geïndexeerde pagina’s onder te brengen in een conversielijst.

Een handige manier om achter de geïndexeerde pagina’s te komen is door in het zoekvenster van Google ‘site:’ te typen, gevolgd door de URL van uw website. Bijvoorbeeld: ‘site:www.iwink.nl’.

Geïndexeerde pagina’s checken
Geïndexeerde pagina’s checken

U ziet nu welke pagina’s er reeds geïndexeerd zijn. Noteer de oude URL’s van de geïndexeerde pagina’s op de conversielijst. Koppel vervolgens de nieuwe URL’s aan de oude URL’s en breng die onder in een conversielijst (zie het voorbeeld hieronder).

Oude URL Nieuwe URL
/index.php?id=14&type=news /nieuws/cursus-erat-luctus-vitae
/index.php?id=15&type=news /nieuws/sollicitudin-pulvinar-sem-quis-mollis
/index.php?id=17&type=news /nieuws/consequat-condimentum-posuere
/index.php?id=18&type=news /nieuws/nunc feugiat eleifend

Dit is een voorbeeld van een conversielijst*

*Belangrijk in de opzet van een conversielijst is dat u enkel de URL invult na de domeinnaam. De URL www.domeinnaam.nl/over-ons/locatie wordt in uw conversielijst dus ‘/over-ons/locatie’.

Verstuur de conversielijst naar uw projectmanager. Hij zorgt ervoor dat de oude URL’s doorverwijzen naar de nieuwe URL’s. Dat is niet alleen goed voor het behouden van uw huidige bezoekers, maar ook goed voor het behouden van uw huidige zoekresultaten.

3. Bestandsnaam aanpassen

De bestandsnaam maakt deel uit van de URL. Controleer de bestandsnaam daarom van elke pagina. Klopt de URL? Voorkom dat er nog ‘concept’ of ‘test’ in de URL staat. Denk er ook om dat u pagina’s kunt kopiëren in Kirra. Als u dit doet wordt de bestandsnaam ook mee gekopieerd en krijgt het de toevoeging ‘-2′. Vergeet dus niet ook deze bestandsnaam aan te passen. Dit doet u door naar de desbetreffende pagina in Kirra te gaan. Open het tabblad ‘Eigenschappen’. Maak het tekstveld met daarin de onjuiste bestandsnaam leeg en sla de pagina op. Kirra vult nu automatisch de juiste bestandsnaam in. Een voorbeeld van het tabblad ziet u hiernaast:

Bestandsnaam in Kirra
Bestandsnaam in Kirra

4. Formulieren testen

Maakt u gebruik van formulieren op uw website? Test dan elk formulier. Controleer of u alles kunt invullen, of u het formulier kunt insturen en er een passende bedanktekst wordt getoond. En dan? Check of het ingevulde formulier bij de juiste persoon terecht komt door het e-mailadres te controleren. Ditzelfde geldt ook voor een webshop. Heeft u een webshop? Controleer dan het gehele bestelproces door daadwerkelijk iets te bestellen.

5. Cookiebeleid

Cookies zijn kleine tekstbestanden die door een website worden opgeslagen op de harde schijf van een bezoeker. Bijna iedere website gebruikt cookies. Bijvoorbeeld om te onthouden welke producten er in een winkelwagentje zijn gestopt. Ook voor het gebruik van YouTube en zogenaamde ‘Share This Buttons’ kunnen cookies worden geplaatst.

Maakt uw website gebruik van cookies? Dan bent u verplicht om de bezoeker hierover te informeren en expliciete toestemming te vragen voor het gebruik van cookies. Het is aanbevolen om hier een speciale pagina voor in te richten met daarop uw cookiebeleid. Meer informatie over de cookiewet.

6. Privacystatement verplicht

Als beheerder van een website bent u conform de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp) verantwoordelijk voor de verwerking van persoonsgegevens die via uw website worden verzameld. Onder verwerken valt het verzamelen, vastleggen, ordenen en bewaren van persoonsgegevens, bijvoorbeeld door een contactformulier of een inschrijfformulier voor de nieuwsbrief.

U bent wettelijk verplicht uw klanten en bezoekers duidelijk te informeren welke privacygevoelige gegevens u verzamelt en met welk doel. Dit kunt u kenbaar maken in een privacy statement. Een dergelijk statement wordt veelal in de footer van de pagina opgenomen. Een andere locatie mag ook, zo lang het maar niet ‘verstopt’ is op uw website.

7. Webstatistieken geven inzicht

Het koppelen van een statistiekenpakket aan uw website is erg belangrijk. Op die manier heeft u eindeloos inzicht in de statistieken van uw website en kunt u hier concrete acties aan ontlenen. Dit kan bijvoorbeeld met Google Analytics of het cookieloze Kirra Analytics. Wilt u gebruik maken van een dergelijk statistiekenpakket? Zorg er dan voor dat de code goed is geïmplementeerd. Ook voor het gebruik van Webmaster toolkit is het nodig om een code te implementeren op uw website. Wij kunnen u hierbij helpen.

Screenshot van statistiekenpakket Kirra Analytics
Screenshot van statistiekenpakket Kirra Analytics

8. Domein doorverwijzen

Welke domeinnamen heeft u, wie heeft deze in beheer en waar verwijzen ze naar? Wilt u de domeinnamen naar iWink verhuizen of blijven ze staan bij uw huidige beheerder? Indien de domeinnaam bij ons in beheer is, regelen wij alles voor het online zetten van uw website op uw domeinnaam. Is de domeinnaam ergens anders in beheer dan dient u voor het online zetten van de website een DNS-wijziging door te geven aan de beheerder van de domeinnaam.

In het laatste geval is het raadzaam om een week voor het live gaan van uw website een DNS-wijziging te laten plaatsvinden. Neem voordat u de DNS-wijziging laat doorvoeren contact op met uw projectmanager. Hij zorgt ervoor dat het juiste IP-adres wordt doorgegeven aan de beheerder van uw domeinnaam. Daarbij is het goed om te weten dat het even kan duren voordat uw website zichtbaar is wanneer de domeinnaam niet bij ons in beheer is.

9. Zijn alle pagina’s gevuld?

Zijn alle pagina’s goed gevuld en ingericht? Denk aan volledige teksten en bijpassende afbeeldingen. Zo niet, laat deze dan op concept staan in Kirra totdat ze wel klaar zijn om live gezet te worden. Hierdoor voorkomt u teleurstellingen van uw bezoekers.

Lees meer over het schrijven van goede webteksten.

10. Sorry, deze pagina bestaat niet (meer)

Heeft u een goede 404 pagina? De 404 pagina is een creatieve kans die u met beide handen kunt aangrijpen. Probeer de pagina goed aan te kleden met een sympathieke en relevante afbeelding. Daarnaast is het handig om uw bezoekers te verwijzen naar andere populaire pagina’s op uw website. Zodoende blijft de bezoeker op uw website en converteert deze alsnog. Hieronder ziet u een creatief en sympathiek voorbeeld van Heinz. Door belangrijke en relevante content uit te lichten, raakt u de bezoeker niet kwijt.

Heinz: Page not found - http://www.heinz.com/404.aspx
Heinz: Page not found - http://www.heinz.com/404.aspx

Vragen of aanvullingen?

Heeft u nog vragen over deze checklist? Of misschien heeft u wel nuttige toevoegingen? Neem dan gerust contact met ons op.

Zorg voor een fall-back, dan blijft u online. Het effectief vullen van een nieuwe website