Spring naar inhoud
Inloggen

Effectief personeel werven? Lanceer een gerichte campagnepagina

Blog

Leestijd
4 min lezen
Datum

Arbeidsmarktcommunicatie in de zorg is door het tekort aan personeel een belangrijk onderwerp. Alle organisaties vissen in dezelfde vijver en opvallen is essentieel. Dit kan door het schrijven van wervende teksten of het aanbieden van eenmalige cadeaus. Wat mensen naast geld en gevoel echter nog meer aanspreekt is gemak. Zorg dat jouw potentiële sollicitant binnen een minuut bij jouw organisatie kan solliciteren door een campagnegerichte landingspagina op te zetten die geheel gericht is op de vacature.

Auteur
Anna Slooff
Functie
Specialist digitale arbeidsmarktcommunicatie

Wanneer en waarom campagnegericht werven?

Een campagnepagina per functie (of afdeling) werkt uitstekend voor functies (of afdelingen) waar doorlopend sollicitanten voor gezocht worden. Heeft jouw organisatie een constante aanvoer van verpleegkundigen nodig? Dan is dit een goed voorbeeld! Een traditionele vacature voor verpleegkundige geeft de sollicitant naar waarschijnlijkheid de volgende informatie:

  • Locatie van de functie
  • Functieomschrijving
  • Functie-eisen (vaardigheden)
  • Informatie over de werkgever
  • Vereiste handeling om te solliciteren (vaak CV en motivatiebrief)
  • Sluitingsdatum vacature

Door bovenstaande opzet loopt de sollicitant tegen verschillende drempels aan, welke de kans vergroten dat hij of zij afhaakt. Denk bijvoorbeeld aan de volgende overwegingen:

  • Staan mijn vaardigheden tussen het lijstje van functie-eisen?
  • Is deze vacature de moeite waard om mijn kostbare tijd en energie in een motivatiebrief te stoppen?
  • Heb ik genoeg tijd om voor de sluitingsdatum een brief te schrijven en mijn CV te updaten?

Met een gerichte campagnepagina voor de vacature verpleegkundige haal je bovenstaande drempels weg.

De voordelen van campagnegericht werven op een rijtje:

Binnen de campagnepagina zijn de rollen omgedraaid. Als organisatie vertel je niet aan welke eisen een sollicitant moet voldoen, maar vertel je wat je de sollicitant als organisatie kunt bieden. Dit heeft de volgende voordelen: 

  1. Makkelijk en snel in gesprek met potentiële geïnteresseerden.
  2. Ruimte om veel over de vacature, de werksfeer en de secundaire voorwaarden te vertellen. 
  3. Mogelijkheid om op een creatieve en wervende manier de traditionele onderdelen van een vacature te belichten.
  4. Beschikking over een wervende landingspagina welke gebruikt kan worden voor arbeidsmarktcampagnes.

Inhoud campagnepagina

Om de bovenstaande voordelen uit de pagina te halen kan je bijvoorbeeld de volgende inhoud tonen:

Sfeer van de organisatie

Laat de sfeer van de organisatie door de gehele pagina doorschemeren. Begin met een pakkende banner, welke direct een goed beeld geeft van jouw organisatie:

Voorbeeld van een header

Waarom solliciteren? 

In de krappe markt van tegenwoordig heeft de sollicitant de luxepositie om een vacature te bekijken vanuit het oogpunt: “what’s in it for me”.  Haak direct in op deze behoefte door de USP’s van jouw organisatie en de secundaire voorwaarden zo transparant mogelijk uit te lichten.

Het uitlichten van USP's van de organisatie of de vacature

Call to action

Het beoogde doel van de landingspagina is het werven van personeel. Maak het jouw potentiële, nieuwe collega zo makkelijk mogelijk om deze actie uit te voeren. Vraag (nog) niet naar een CV of motivatiebrief, maar ga direct in gesprek. Op deze manier haal je een grote drempel om te solliciteren weg en genereer je sneller leads voor in je professionele netwerk. 

Voorbeeld sollicitatieformulier

Voorbeelden uit de praktijk

Inspiratie nodig? Bekijk dan eens de landingspagina's van iCare en Picnic of onze eigen campagneportaal.  Zoals je kunt zien is het per organisatie verschillend hoe de landingspagina is ingericht. Alle voorbeelden laten echter duidelijk zien hoeveel meer je met een gerichte landingspagina over de vacature kunt vertellen.  

Aan de slag? Neem contact op!

Heeft een campagnegerichte landingspagina of ‘werkenbij’-portaal meerwaarde voor jouw organisatie? En zoek je een partner om mee te denken en dit technisch te realiseren zodat jij alleen content hoeft te plaatsen? Neem dan contact met ons op. We helpen je graag om de campagnepagina te realiseren die je voor ogen hebt.

Ik denk graag met je mee

Anna Slooff

Specialist digitale arbeidsmarktcommunicatie

06 40283352 a.slooff@iwink.nl