Spring naar inhoud
Inloggen

Voorkom taalbarrières tussen jou en je online bezoekers met een automatische vertaalfunctie

Leestijd
3 min lezen
Datum

Online communiceren in meerdere talen wordt steeds belangrijker. En is soms onverwachts snel nodig. Denk aan de communicatie die opgestart moest worden voor de Oekraïners die vorig jaar naar Nederland kwamen. Gelukkig zijn er online vertaalfuncties waarmee je automatisch content kunt vertalen in elke gewenste taal. In deze blog bespreken we twee opties die eenvoudig toe te voegen zijn aan jouw website: Google Translate en Deepl.

Auteur
Mark Snippe
Functie
Consultant

Google Translate - eenvoudig en flexibel

Google Translate is de meest bekende vertaalfunctie. Deze functie zit aan de voorkant van je website. Bezoekers kunnen zelf kiezen in welke taal ze je website willen lezen. Google Translate wordt veel gebruikt en dus weten de meeste bezoekers ook direct hoe het werkt. 
Google Translate heeft ook zijn nadelen. Hoewel de vertalingen over het algemeen redelijk betrouwbaar zijn, zijn ze niet altijd correct. In sommige gevallen kan de automatische vertaling wat ongelukkig uitpakken. Als je bezoekers dit goed kunnen inzien, dan is Google Translate een goede manier om je doelgroepen te bedienen.

Voorbeeld van gebruik Google Translate op de website woonpartners.nl

Deepl - volledige controle over je teksten

Wil je meer controle over de vertalingen op je website, dan is Deepl een uitstekende keuze. In tegenstelling tot Google Translate werkt Deepl in het CMS van je website. Je maakt een nieuwe talenversie aan en laat de content automatisch door Deepl vertalen. Het grote voordeel van deze optie is dat je zelf de teksten kunt bewerken. Zo kun je eventuele fouten corrigeren, of andere content voor de gekozen talen aanbieden wanneer deze af moet wijken van de Nederlandse content. 
Wil je Deepl gebruiken in je CMS, dan heb je de meertaligheidmodule nodig. 

Welke optie past het beste bij mijn website?

Het antwoord op deze vraag is afhankelijk van je bezoekers en van de vertalers die je tot je beschikking hebt. Heb je bezoekers van veel verschillende nationaliteiten, dan is Google Translate de beste keuze. Heb je vertalers tot je beschikking die je teksten waar nodig kunnen corrigeren? Dan is Deepl een geschikte optie. Kom je er zelf niet uit, dan adviseren wij je graag.

Voorbeeld talenmenu op RoyalSmilde.com

Aan de slag met de vertaaloptie

Wil je aan de slag met de automatische vertaling van je website? Neem dan contact op met onze Supportafdeling of maak een verzoek aan via het Platform. Wij zorgen ervoor dat de vertaaloptie van je keuze wordt geïmplementeerd op je website. Kies je voor Google Translate, dan is deze functie direct beschikbaar voor je bezoekers. Ga je voor Deepl, dan kun je na de implementatie direct in het CMS aan de slag.