Spring naar inhoud
Inloggen

Een gebruiksvriendelijke en up-to-date online kennisbank voor GGD GHOR Nederland

GGD GHOR Nederland faciliteert alle 25 GGD’en in de instructie voor het uitvoeren van het bron- en contactonderzoek (BCO) ten tijde van de coronapandemie. Wij bouwden een online kennisbank ter ondersteuning van de BCO-medewerkers tijdens hun werkzaamheden én ter ondersteuning van het team contentbeheerders. Een essentiële tool ten tijde van een pandemie waarin de werkinstructies continu wijzigen én de inhoud en aanpak verschillen per regio.

Sectoren Zorg en ziekenhuizen Websites Diensten

Consultancy, design en development

‘Een prachtig resultaat’, de BCO Bieb

Eveline Broekman is Medisch Adviseur BCO & Digitalisering bij GGD GHOR Nederland en initiatiefnemer van de 'BCO Bieb': “Na een intensief aanbestedings- en ontwikkeltraject zijn we in samenwerking met iWink gekomen tot een prachtig resultaat. De uitkomst: een gepersonaliseerd content- en kennismanagement systeem, waarin mijn team en alle regionale én landelijke bron- en contactonderzoek medewerkers gemakkelijk kunnen (samen)werken met de landelijke werkinstructie voor COVID-19. En inmiddels hebben we 10.000 unieke gebruikers!"

Na een intensief aanbestedings- en ontwikkeltraject zijn we in samenwerking met iWink gekomen tot een prachtig resultaat.

Eveline Broekman Medisch Adviseur GGD GHOR Nederland

Up-to-date online kennisplatform

Het bron- en contactonderzoek (BCO) is een essentieel onderdeel in de bestrijding van corona. De 25 GGD’en en hun partnerorganisaties voeren het BCO uit voor heel Nederland. Dat houdt in dat ze postief geteste burgers voorzien van de juiste informatieadviezen en helpen bij het identificeren van contacten met een risico op besmetting.

Door beleidswijzigingen, nieuwe coronavarianten en/of verschillende fases van de pandemie, kan het BCO worden beïnvloed. De BCO Bieb helpt de BCO medewerkers in het up-to-date houden van hun kennis met de werkinstructies. 

Eveline: ”In plaats van het doorzoeken van PDF-documenten, kunnen medewerkers nu snel online zoeken. Ook kunnen ze regiospecifieke informatie raadplegen. De contentbeheerders van de werkinstructies hoeven de informatie slechts op een plek te wijzigen en hebben meer overzicht.”

Snel stappen zetten 

Wat vond je van de samenwerking? “Goed. De ontwikkeling van de tool moesten wij ‘ernaast’ doen in combinatie met de bestrijding van corona. Jullie gaven ons daarin de ruimte en zetten stappen wanneer wij dat even niet konden doen. Ook werkt het fijn met vaste aanspreekpunten en wanneer er een vervanger was, dan was diegene ook altijd goed op de hoogte.”

Grote meerwaarde

De BCO Bieb is zes weken na de gunning opgeleverd. Hoe werkt het nu? “De grote meerwaarde van de BCO Bieb is het overzicht tussen alle verschillende documenten en bijlagen, het efficiënter schakelen en zoeken met als resultaat tijdsbesparing en kwaliteitsverhoging. Ook stimuleert het de samenwerking tussen regio’s. En wat prettig is, is dat het CMS (de achterkant van de tool) heel gebruiksvriendelijk is voor de contentbeheerders.”

Meer weten?

Neem contact op met Wouter

Wouter van der Veen

Consultant digitale communicatie

050 2101200 w.vd.veen@iwink.nl